יום שני, 20 ביולי 2020

איך הכל התחיל

לפני חמש שנים סיימתי ללמוד במחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל. תמיד עסקתי באומנות וכבר מגיל צעיר התאהבתי בחומר הקרמי, אבל את עולם הגלזורות הכרתי רק בבצלאל. זה עולם קסום ועצום שמאוד הזכיר לי את תחום האפייה והקונדיטוריה שגם הוא חביב עלי ודי מהר התחברתי אליו. וכמו שיש עשרות מתכונים לעוגת שוקולד ואף פעם לא תדעי איזה טעם יש לה עד שתאפי אחת, ככה יש גם עשרות מתכוני גלזורות לצבעים שונים, טמפ' שריפה שונות, סוגי שרפות ועוד. זה פשוט תחום שתמיד אפשר ללמוד בו עוד דברים. 

אז במשך ארבע שנים אספתי ורשמתי גלזורות שתלמידים השתמשו בהן במחלקה וגלזורות שמרצים נתנו, וגם כאלה שמצאתי בספרים ובאינטרנט. אבל בפועל ידעתי רק איך חלק קטן מהן נראות, וגם לא הייתי בטוחה איך הן נראות על חמרים שונים. 
אז בשנה האחרונה ללימודים החלטתי שבמקביל לפרוייקט הגמר אכין טסטים של כל הגלזורות שאספתי ואנסה אותם על שלושה חמרים שונים שבאותה תקופה בעיקר השתמשתי בהם.

ניסיתי ליצור גם מילון מונחים שיעזור לי לקטלג את אופי הזיגוגים באופן ברור.

הכנתי טבלאות, שקלתי חומרים, סיננתי גלזורות, טבלתי טסטים, שרפתי אותם ואפילו צילמתי את כל הטסטים.

ומה אתן חושבות שקרה אחרי זה - כלום, כל המידע הזה פשוט שוכב לי במחשב מאז.

אז הבלוג הזה הוא ניסיון שלי לשתף אתכן בכל הידע שצברתי ומקווה שתהנו   

חשוב לי לציין שבאתר יש הרבה מתכונים ואתן יותר ממוזמנות להכין ולהשתמש בהם. אבל אני לא פה כדי לענות על שאלות מקצועיות.

 ומשהו נוסף : כל גלזורה יוצאת אחרת לכל קרמיקאי. המראה הסופי של הזיגוג תלוי בהרבה דברים - בטמפרטורה בה הוא נשרף, בתנור אליו יוכנס הכלי, בחומרים מהם הוכנה התרכובת (מדי פעם הספקים משנים את יבוא החומרים שלהם), בגלזורות נוספות שיש בתנור ופולטות חומרים נוספים שמשפיעים על אווירת השריפה וכו'. כך שתמיד כדי להכין טסט של 100 גרם מגלזורה שמוצאת חן בעיניכן ולשרוף אותו אצלכן בתנור. אם לאחר מכן עדין תאהו את הגלזורה, אז ורק אז להכין דלי של כמה ליטרים ממנה.



























תגובה 1:

איך הכל התחיל

לפני חמש שנים סיימתי ללמוד במחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל. תמיד עסקתי באומנות וכבר מגיל צעיר התאהבתי בחומר הקרמי, אבל את עולם הגלזורות הכרתי רק ...